26. kesäkuuta 2014

Tyttö nimen takaa

Minä olen niin pieni,ettei minulla ole nimeä, vastasi mönkijä innokkaasti. Ajatella, ei kukaan ole sitä ikinä aikaisemmin kysynyt. Ja sitten tulet sinä , josta olen kuullut niin paljon ja johon olen halunnut tutustua, ja kysyt mikä minun nimeni on. Luuletko - voi sentään jos voisit - tarkoitan, olisiko siitä kauhean paljon vaivaa, jos keksisit minulle nimen, joka olisi minun eikä kenenkään muun? 

-Tove Jansson-

Kummilahjat

Varmaan suosituin runo ristiäisissä, mutta tää on vaan niin hyvä! Tosin meidän tyvären ristiäisiä vietettiin 5.4 kotosalla. Tilaisuus oli pienimuotoinen eli meän lisäksi oli; isovanhemmat, meidän sisarukset, minun kummitäti, Sofian kummit ja serkku. Pappi vielä tietenki. Kakkukahvit ja pientä suolaista oli tarjolla kasteen jälkeen. Kaste sai minun kummitäti-Leilan herkistymään melkein kyyneliin asti, sillä meidän tyvär sai nimen; Sofia Leila Kristiina.

Vanhemmat, pappi ja kummit

Ensin mulla ja hellulla oli Erika nimi mielessä ja oltiinki päätetty et siitä nimestä tulisi etunimi, mutta tyttö syntyi ja me molemmat oltiin mietitty Sofia nimeä ja meistä molemmista soli kaunis nimi ja sopi tytölle niin hyvin että päätettiin laittaa se sittenki etunimeksi. Sain ristiäisten jälkeen kuulla et minun mummon äitin toinen nimi oli Sofia ja se nimi oli muutenki kulkenut meidän suvussa mutta toisena nimenä. 

Leila nimi tulee minun suvusta ja son minun rakkaan kummitädin nimi ja siksi oli ehoton että kummitätini tuli ristiäisiin. Olin hellulle sanonu jo alussa ko saatiin tietää että tyttö tulee et haluan Leila nimen antaa tytölle toiseksi tai kolmanneksi nimeksi, riippuu tieten miten se sopii sinne muitten nimien kans. Onneksi hellulle kävi Leila nimi, ettei sanonu sille ei, eikä edes vihjaillu siihen suuntaan että ei sitä nimeä, hellu kyllä tietää kuinka tärkeä kummitäti on mulle.  

Kristiina nimi tulee taas hellun suvusta ja itseasiassa anoppi ehotti sitä nimeä sanomalla et jos nimi ei ole vielä päätetty niin minun isän äidin nimi oli Hilma Kristiina ja siitä se Kristiina nimi lähti. Oltiin Maria nimeä mietitty myös kolmanneksi nimeksi, mutta niin moni olo kastanu lapsen Mariaksi tai se löytyi toisista nimistä ja osa kavereista/tutuista omistaa Maria nimen.


2 viikkoa ennen ristiäisiä päätettiin sitten yhdessä että meidän tytöstä tulee Sofia Leila Kristiina hellun sukunimellä. Kaunis on nimi ja niin on kaunis tyttökin ♥

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti